Koeman Flowerbulbs, opgericht door Sieger Koeman, is vanuit een bescheiden start in een studentenkamer uitgegroeid tot een vooraanstaande Europese aanbieder van bloembollen, tuinplanten en tuinzaden. De klanten worden bediend via 13 verschillende webshops, beschikbaar in 5 talen en actief in 9 landen, waarbij elke shop specifiek is ingericht voor een bepaalde markt en doelgroep. Koeman heeft het traditionele concept van postorderbedrijven, die in het verleden klanten bereikten met gedrukte catalogi voor bloembollen en tuinzaden, succesvol gemoderniseerd en aangepast aan het digitale tijdperk.
In deze casus delen Sieger Koeman en Wouter Blom (van marketingbureau Stramark) hun ervaringen over:
De maatwerk Magento webshops van Koeman ondervonden diverse uitdagingen, waaronder beveiligingsproblemen, conflicten tussen plugins en een hoge personeelswisseling bij de ontwikkelaar. Deze complicaties bemoeilijkten o.a. de integratie van nieuwe functies, wat cruciaal was voor de verdere ontwikkeling van hun online aanwezigheid.
De situatie verslechterde aanzienlijk door een langdurig en problematisch replatforming project (Sitecart – Business Central), dat bijna twee jaar duurde en uiteindelijk resulteerde in een rampzalige lancering. De gevolgen waren ernstig: een omzetdaling van 70%, talrijke technische storingen, waaronder onverklaarbare 404-fouten en een alarmerende afname van de conversieratio’s. Dit onderstreepte de dringende noodzaak van een geavanceerde en betrouwbare oplossing om de online verkoopcapaciteiten van het bedrijf te herstellen en verder te ontwikkelen.
De samenwerking tussen Koeman en Logic4 werd ingeluid na een kennismaking via online marketingbureau Stramark tijdens de Webwinkel Vakdagen 2023. Logic4 onderscheidde zich door snel een veelzijdig en flexibel e-commerce ecosysteem te kunnen realiseren dat voldeed aan de specifieke behoeften van Koeman.
Vooraf gestelde belangrijke criteria:
“Maak voldoende resources vrij in je bedrijf en voorkom dat je software implementatie een zes tot twaalf maanden traject wordt. Bepaal vooraf wat je minimaal wilt bereiken. Ga live en optimaliseer vanaf dat punt.”
Wouter Blom, eigenaar bureau StramarkHet implementatietraject kenmerkte zich door zijn uitzonderlijke snelheid en efficiëntie. In een recordtijd van minder dan twee maanden slaagde Logic4 erin om negen webshops – waaronder vier crossborder webshops gericht op de markten in Engeland, Duitsland, Italië en Frankrijk – succesvol te migreren en operationeel te maken. Deze vlotte overgang was van cruciaal belang om de neerwaartse trend in omzet om te buigen en optimaal voorbereid te zijn op het hoogseizoen.
Dit snelle succes was mede mogelijk gemaakt door de hechte samenwerking tussen Koeman, Stramark en Logic4, waarbij iedere partij zijn specifieke kennis inzette om de complexe uitdagingen binnen het softwarelandschap van Koeman aan te pakken. De overschakeling naar Logic4 resulteerde direct in een aanzienlijke verbetering van de online prestaties, met een opleving in omzet en verbeterde conversiepercentages als gevolg.
De overstap naar Logic4 heeft Koeman belangrijke inzichten gegeven. Het heeft aangetoond dat een standaard e-commerce platform vaak ruimschoots voldoet aan de bedrijfsbehoeften, wat het gangbare idee dat maatwerkoplossingen altijd beter zijn, tegenspreekt. “Logic4 staat voor betrouwbaarheid en biedt veel waar voor je geld. Natuurlijk zijn er altijd mogelijkheden tot verbetering en verfijning, maar met een beperkte investering beschik je over een heel fatsoenlijk systeem.” Deze casus benadrukt het belang van flexibiliteit, kosteneffectiviteit en de strategische waarde van het selecteren van de juiste softwarepartner. Daarnaast illustreert het de cruciale rol van externe adviseurs, zoals Stramark, bij het begeleiden van de keuze en implementatie van het meest passende e-commerce platform.
“Kies een platform dat kan groeien met je bedrijf. Het moet niet alleen je huidige problemen oplossen, maar ook toekomstige groei ondersteunen.”
Sieger Koeman, eigenaar Koeman FlowerbulbsMet de robuuste en flexibele oplossing van Logic4, ziet Koeman de toekomst met vertrouwen tegemoet. “Er liggen plannen klaar om uit te breiden naar nieuwe markten, de mogelijkheden binnen marketplaces zoals Amazon en bol. te verkennen en een data-gedreven strategie voor bedrijfsvoering en klantenservice verder te ontwikkelen. Bovendien richten we ons op het verder stroomlijnen van het bestelproces en het verhogen van de klanttevredenheid door conversieoptimalisatie, alsmede het aanscherpen van cross-sell mogelijkheden en bundelaanbiedingen.”
Maak kennis met de mogelijkheden van Logic4 alles-in-één webshop en bedrijfssoftware. Vul het formulier in en ontvang een vrijblijvende online demo.