Ze zijn onderdeel van het grote Mammoet, de wereldmarktleider in zwaar transport. Mammoet biedt oplossingen voor hijsen, transporteren en (ver)plaatsen van grote en zware constructies. De roots van deze gigant gaan 200 jaar terug. In al die jaren is er een grote naamsbekendheid opgebouwd en is er een grote groep trouwe fans ontstaan.
In deze case vertellen Paul Gregoire en Remco van Vessem over Mammoet store. Over hun software uitdagingen en hoe Logic4 kon bieden wat ze zochten; een webshop en ERP systeem met één centrale backoffice.
Mammoet store kan worden gezien als een kleine volwaardige onderneming binnen het grote Mammoet. Binnen Mammoet Store werken vijf mensen met allemaal hun eigen verantwoordelijkheden. Paul Gregoire is de manager en verantwoordelijk voor de merchandise tak en Remco van Vessem is verantwoordelijk voor de sales.
De verkoop van merchandise is niet het enige bij Mammoet Store. Het gaat van schaalmodellen van het eigen equipment tot aan kantoorartikelen, horloges, werkschoenen en zelfs speelgoed. Het ruime assortiment wordt aangeboden in de fysieke winkel in Schiedam en via de webshop. Het aantal orders dat via de webshop binnenkomt ligt naar schatting tussen de 3.000 tot 3.500 per maand.
In haar core business is moeder Mammoet wereldmarktleider. Wereldwijd zijn er maar 2 of 3 echte concurrenten en die zijn vooralsnog een stuk kleiner. Mammoet Store daarentegen, heeft op verschillende gebieden concurrenten. Remco vertelt dat dat komt door het brede productaanbod. “Onze grootste concurrentie ligt op het gebied van werkkleding. Tegenwoordig kun je op bijna elke hoek van de straat werkkleding kopen. Wat ons daarin onderscheidt is onze service. Alles is custom made, we verzenden wereldwijd, er is altijd voldoende voorraad en we hebben een hoog servicelevel”. Paul voegt hier nog aan toe dat artikelen, zoals kleding uit de fanshop en de miniaturen van het eigen equipement, geen concurrentie hebben. En dat om een simpele reden; “Je bent fan van Mammoet of je bent het niet”.
Heel Mammoet werkt op SAP, dat gold ook voor Mammoet Store. De administratie werd gedaan in SAP en de webshop was van Magento. Paul vertelt, “In de praktijk liepen we er vaak tegenaan dat we gegevens in zowel Magento als SAP moesten bijhouden. En daarna moest het ook nog eens verwerkt worden in een Excel bestand. Onze orders werden er meer en meer. Daardoor werd het steeds lastiger. De orders werden uitgeprint en letterlijk overgetypt. Dat kostte veel tijd en het zorgde ook voor een lastige situatie met de kassa. Daar is dan ook onze zoektocht ontstaan; kon dat niet allemaal in één?”.
Paul vertelt ook dat de zoektocht al jaren geleden is gestart. “In eerste instantie kregen we van onze eigen IT-afdeling oplossingen terug met een losse webshop en een losse backoffice. Ik geloof dat dat voor onze core business het beste werkt maar voor onze merchandise tak niet. Ongeveer twee jaar geleden kwamen we bij Logic4 terecht. We waren op zoek naar een ERP systeem dat alles kon bieden wat we zochten: Een webshop met backoffice en één centrale administratie. Wat we zochten vonden we bij Logic4 en wat we ook prettig vonden was dat hun bedrijfsomvang goed aansloot bij die van ons. Onze grootste uitdaging was om het intern allemaal geregeld te krijgen. Gelukkig is dat uiteindelijk gelukt”.
“In samenwerking met Logic4 hebben we eerst een plan uitgestippeld”, vertelt Paul. “Vervolgens hebben wij veel tijd vrij moeten maken om alles aan te leveren. Het was behoorlijk wat werk om alles uit SAP te halen. Tijdens deze periode liepen we tegen verschillende zaken aan omdat we niet de juiste kennis in huis hadden. Gelukkig kregen we een projectleider vanuit onze eigen IT-afdeling. Aan hem hebben we ook veel gehad tijdens de implementatie. Tijdens het proces liepen we tegen het feit aan dat we uitgingen van hoe we het hadden geregeld in SAP. Achteraf hadden we beter Logic4 als uitgangspunt kunnen nemen”.
Remco vertelt dat de implementatie ongeveer 3 dagen heeft geduurd. “Tijdens het overzetten van onze oude data naar Logic4, hebben we ook al een beetje de functionaliteiten leren kennen. Logic4 consultant Jelle heeft ons hierbij geholpen. Daarna hebben we ook nog een aantal dagen training gehad. Ook na de livegang kregen we extra hulp van Jelle en het consultancyteam. Nu we ernaar terug kijken hadden we nog wel een dag langer kunnen nemen voor de training”. Paul vult aan: “Het voelde een beetje als na 3 rijlessen je praktijkexamen doen. Het kwam net iets te vroeg. Met een paar dagen extra hadden we nu misschien minder ‘oh, kan het ook op die manier’ momenten gehad”.
Remco en Paul willen dan ook meegeven aan iedereen die de overstap gaat maken; “Kijk wat je echt nodig hebt, hoe je het wilt inrichten en kijk naar wat je geboden wordt. Kan ik met de standaard waarden bereiken wat ik wil, dat is het belangrijkste”.
“Ondanks wat tegenslag hebben we al veel winst geboekt”, zegt Paul. “Vooral de real time voorraad is een groot succes. Een belangrijke business zijn de miniaturen van het equipment. Die zijn bijna altijd limited edition. Je kunt er dan 500 verkopen en niet 502. Waar we vroeger de webshop moesten stop zetten bij de laatste 10 en na het weekend honderden orders moesten verwerken, gebeurt dat nu allemaal automatisch”. Remco vertelt dat het automatisch aanmaken van nieuwe klanten voor hem ook een grote winst is. “We moesten vroeger alles handmatig invoeren in het SAP-systeem en dat bracht veel handelingen met zich mee. Het gaat nu automatisch, gekoppeld en al. Een mooi voorbeeld daarvan is onze nieuwe kids-club die we dit jaar hebben opgericht. Er zijn nu al meer dan 5.000 aanmeldingen. Zonder Logic4 hadden we al die aanmeldingen handmatig moeten verwerken, dat zou niet te doen zijn geweest”.
“We moesten vroeger alles handmatig invoeren en dat bracht veel handelingen met zich mee. Het gaat nu automatisch, gekoppeld en al.”
Remco van Vessem - SalesPaul vertelt dat hij het meest trots is op de automatische orderverwerking. “Iets wordt gekocht en alles wordt direct verwerkt in plaats van dat we tijd kwijt zijn met overtypen. Het geeft ook een stuk meer rust en tijd om andere dingen te kunnen doen. Maar ook over onze webshop ben ik erg tevreden. We waren al erg blij met de oude en dat wilden we graag zo houden. Ik denk dat, dat goed is gelukt”. “De functionaliteiten voor de webshop zijn ook erg fijn”, vult Remco aan. ‘We passen een banner aan en alles wordt gelijk overgenomen, ook qua stijl. Maar het mooiste aan werken met Logic4 vind ik dat we nu de mogelijkheid hebben om meer doelgroepen aan te kunnen spreken. Kijk maar naar de nieuwe kids-club. Dat is wel iets waar ik trots op ben en waar we ook mee vooruit kunnen in de toekomst”.
Net als Paul en Remco helemaal klaar met Excel lijstjes en verschillende programma’s? En wil je weten wat onze webshop en ERP software met centrale backoffice jou kan opleveren? Laat ons weten waar jij naar toe wilt en dan kijken we samen hoe we jou het beste kunnen helpen.