LimeGreen kiest voor de alles-in-één webshop en ERP van Logic4
SNELLE TIME TO MARKET AAN BASIS SUCCES
Hoe LimeGreen met Logic4 een innovatief en duurzaam kunstgras introduceert.
SNELLE TIME TO MARKET AAN BASIS SUCCES

LimeGreen

LimeGreen produceert, levert en installeert duurzaam kunstgras. Het is een uniek product dat zich vooral onderscheidt door duurzaamheid. Anders dan bij traditioneel kunstgras heeft LimeGreen kunstgras geen latex backing. Het is latexvrij. Dat zorgt voor een duurzamer productieproces en een kleinere corporate footprint. LimeGreen kunstgras wordt gemaakt uit grondstoffen van één DNA familie en is daardoor 100% recyclebaar. En door het gepatenteerde LimeFill, een natuurlijke vulling, groeit de natuur tussen de grassprieten. Dit draagt bij aan een betere biodiversiteit en het werkt ook verkoelend.

In deze case vertelt Bas ten Kate, algemeen directeur van LimeGreen, hoe ze met niets begonnen en binnen een halfjaar een onderneming uit de grond wisten te stampen met inmiddels 25 medewerkers. Daarbij licht Bas zijn keuze voor de Logic4 webshop en bedrijfssoftware toe en hij beschrijft de rol van Logic4 bij de snelle en succesvolle marktintroductie.

Bedrijfsinfo
E-tail B2C golimegreen.com
Software
Logic4 ERP Logic4 Webshop

Full service oplossing

LimeGreen richt zich vooralsnog op de landscapingmarkt. Bas licht toe: “In de kunstgrasmarkt heb je de landscapingmarkt en de sportsmarkt. Bij dat laatste moet je denken aan bijvoorbeeld voetbalvelden en hockeyvelden. Dat doen we nu nog niet. We richten ons op particulieren en bijvoorbeeld scholen die ons product toepassen in de tuin of in een andere huiselijke- of spel situatie en bieden een full service oplossing. Naast dat we het gras leveren, bereiden we de tuin voor en zorgen voor de onderlaag. Uiteraard kan de klant ook kopen en zelf leggen. Qua prijs zijn we vergelijkbaar met traditioneel kunstgras, maar met ons heb je wel een duurzame oplossing. En op het moment dat jouw LimeGreen kunstgras aan vervanging toe is, wordt het door LimeGreen opgehaald en gerecycled tot nieuw kunstgras of een ander hoogwaardig product.”

Orders via de webshop en marketplaces

“Er gaat relatief weinig via het winkelmandje. Het merendeel van de orders gaat via een offerte. En er komt veel binnen via marketplaces als Amazon en Bol.com. Door de ChannnelEngine integratie kunnen we ons product eenvoudig aanbieden via deze marketplaces. Dit zijn dan orders die binnenkomen in het orderscherm van Logic4. En dan zijn er dus de rechtstreekse orders via de winkelmand, iemand die kunstgras zonder leggen bestelt. We versturen veel samples, wat technisch gezien ook een order is. Het is weliswaar een order voor €0,-, maar wel één die moet worden uitgeleverd met pickbon, leverbon enzovoort. Kortom, je hebt golimegreen.com en de marketplaces, dat zijn eigenlijk de stromen die we hebben. En dan is er nog een flinke hoeveelheid B2B verkoop. Dat zijn volle rollen en containers die we leveren aan de tussenhandel in Nederland en het buitenland.”

Eén pakket voor e-commerce, voorraadbeheer én ordermanagement

Vaak hebben bedrijven al gewerkt met bepaalde webshopsoftware of ERP systemen. In het geval van LimeGreen was er niets, behalve dan de jarenlange ervaring van Bas in e-commerce en het digitaliseren van processen. Bas vertelt: “Ik heb een achtergrond in e-commerce en het opzetten van bedrijven of afdelingen vanaf nul. Dus waarbij je de gehele logistieke-, financiële- en sales operatie nog moet inrichten. Zo ging ik voor LimeGreen op zoek naar een oplossing waarmee we e-commerce konden doen, maar ook voorraadbeheer en ordermanagement vanuit verschillende magazijnen. Aangezien we vanuit verschillende locaties werken. En bovendien een partij die snel kon leveren wat wij graag wilden. Op basis van die criteria kwam ik uit bij Logic4.”

Snelle time to market

“We wilden graag dat het snel live zou staan. Kunstgras is een seizoensgebonden product. Dus het moest live voor 1 april. Op 1 november was er geen naam, geen mensen, nog niks. Er moest daarom redelijk snel iets uit de grond gestampt worden. Omdat we niet vanuit een bestaande situatie kwamen, hadden we niet een vaste taxonomie van producten, levels, voorwaarden en templates. Dat was er allemaal niet. Dat is gaandeweg het proces gekomen. De meeste voortgang kwam voor ons uit de implementatiedagen met Logic4. Die zou ik anderen ook zeker aanbevelen.

Qua e-commerce systeem hebben we nog naar Magento 2 gekeken. Maar zij konden niet de snelheid aan die Logic4 aankon. We wilden ook een partij waarbij we niet teveel externe koppelingen moesten gaan onderhouden. Waarom? Omdat een snelle time to market noodzakelijk was. En koppelingen bouwen, weet ik uit ervaring, duurt altijd heel erg lang. Ook al is het out-of-the box.”

Grote beelden centraal in het design

“We wilden een site waarin grote beelden centraal stonden om zo een bepaald gevoel en beleving te geven. We hebben daarbij gekeken naar andere sites waar producten met relatief weinig verschillen worden getoond. Neem bijvoorbeeld Tesla of Apple. Tesla heeft een auto, er zijn twee motoren en 6 kleuren. Apple heeft een iPhone 12 en dan heb je een kleine en een grote en je hebt ‘m in 6 kleuren. That’s it. Onze diversiteit zit ‘m in 5 hoogtes en twee kleuren, donkergroen en lichtgroen. Dus eigenlijk maar 10 varianten.  De designers van Logic4 hebben onze ideeën en opzet vertaald naar een design binnen de kaders van Logic4. Hierin hebben we de grenzen opgezocht, maar ik ben trots op wat er staat. Het ziet er echt goed uit. Vooral de contentpagina’s voordat je naar een productpagina gaat. En het zit functioneel goed in elkaar. Er was nog wel een uitdaging met betrekking tot afmetingen van het gras. Hiervoor hebben we een maatwerk configurator laten maken. Een mooie externe tool die we in de webshop hebben geïntegreerd.”

Wat brengt de toekomst?

“Wat er nu staat en de snelheid waarmee we dat hebben gedaan, daar ben ik hartstikke tevreden over. We richten ons nu op één product markt combinatie, te weten landscaping Nederland, maar dit willen we in rap tempo uitbreiden. Dit kan over de geografische as, dus de grens over. Zo zijn we nu al bezig om de shops in meerdere talen voor te bereiden. Maar denk ook aan scholen, daken en sportvelden. Of het bedrijfsleven. Als je kijkt naar alle verduurzaming die bedrijven moeten doen, zit daar veel muziek in. Plannen met Logic4 zijn dus het uitbreiden van sites voor de verschillende product markt combinaties (PMC). Met andere url’s, of juist niet. We zien ook steeds meer behoefte vanuit de tussenhandel. De groothandel of de hovenier wil ook bij ons bestellen. Dus een B2B portal zal het volgende zijn dat we toevoegen. Een portal waar de debiteur kan bestellen, zijn prijzen kan zien enzovoort. Ik heb al gezien dat Logic4 die mogelijkheid heeft, dus B2B en B2C vanuit dezelfde backoffice.”

Ook een vliegende start maken?

Bekijk alle mogelijkheden van de alles-in-één webshop en bedrijfssoftware. Vul het formulier in en ontvang een vrijblijvende online demo.

Zoek door onze site
Demo aanvragen