Vanuit het Twentse Losser stuurt Lars Kühlkamp het gelijknamige familiebedrijf met 15 medewerkers aan. Het bosbouwbedrijf werd 50 jaar geleden gestart door zijn vader. Inmiddels is Kühlkamp uitgegroeid tot een succesvolle handel in topkwaliteit tuinhout en een omvangrijk assortiment producten om tuin en terras aan te kleden. Ook zijn ze gespecialiseerd in (houten) speeltoestellen voor de particuliere en professionele markt en leveren ze exclusieve buitenmeubelen en accessoires.
In deze case vertelt Lars over het bedrijf, de combinatie van hun winkel en webshop, en waarom ze van hun oude ERP systeem en CScart webshop zijn overgestapt naar de alles-in-één software van Logic4.
Kühlkamp bestaat uit drie bedrijfsonderdelen: Buitenhout, Buitenspelen en Buitendesign & Wellness. Lars vertelt: “Onze core business is tuinhout. Denk aan planken, palen, schuttingen, overkappingen, tuinhuisjes en speeltoestellen voor in de achtertuin. Naast particulieren hebben we ook veel hoveniers uit de regio als klant. Voor Buitenspelen leveren we aan de professionele markt: scholen, gemeenten, campings, kinderdagverblijven, etc. Buitendesign & Wellness is er in 2008 bijgekomen. In de tuinmeubel branche is in het laag- en middensegment al zoveel te koop. Daarom verkopen wij met opzet alleen het meer exclusieve buitenmeubilair van topmerken zoals Borek, Cane-line en Royal Botania en zijn we importeur van Canadese Jacuzzi’s van het merk Beachcomber Hot Tubs.
Naast de hoogste kwaliteit in producten, gaat Kühlkamp ook voor de beste service. “We willen niet alleen dozen schuiven”, aldus Lars. “Als wij het idee hebben dat er iets niet klopt bij een bestelling, zullen we het altijd even navragen bij de klant. In de meeste gevallen is dat terecht en kunnen we het nog op tijd rechtzetten. Dat stukje meedenken met de klant is waarin wij ons onderscheiden.”
Meedenken met de klant gebeurt niet alleen in de fysieke winkel, maar ook online. Al in 2001 begon Kühlkamp met hun eerste webshop. “Voor onze branche waren we er redelijk vroeg bij,” aldus Lars, “misschien wel te vroeg, want het liep toen nog echt niet.” Nu merken ze dat er steeds makkelijker online besteld wordt. De webshoporders komen uit heel Nederland, maar ook de fysieke winkel profiteert van de goedlopende webwinkel. Lars vertelt: “We krijgen in onze winkel inmiddels bijna dagelijks bezoek van mensen uit alle delen van Nederland, bijvoorbeeld Utrecht of Zoetermeer. Die kijken eerst op de website en komen daarna naar de winkel in Losser. Dan maken ze er een leuk weekendje of dagje Twente van.” Een mooi voorbeeld van hoe online en offline elkaar versterken!
Hoe kun je er net als Kühlkamp voor zorgen dat je met al je kanalen één klantbeleving creëert? Deze 8 stappen leiden je naar omnichannel succes!
Download whitepaper >Die synergie tussen online en offline was er niet altijd. Voordat Kühlkamp bij Logic4 terechtkwam, werkten ze met een ERP systeem en een CScart webshop. Hun toenmalige ERP systeem beviel nog wel, maar de webshop – en met name de koppeling – waren aan vervanging toe. Lars licht toe: “De koppeling naar de webshop was enkelzijdig. Alleen de producten, prijzen en voorraadinformatie werden vanuit het ERP systeem naar de webshop gestuurd, verder niks. Orders kwamen via de mail binnen en we moesten alles overtypen: klantgegevens, orderregels, betalingsinformatie en ga zo maar door. Daar ging heel veel tijd in zitten.”
“In een vakblad zagen we een artikel over Logic4 en toen zijn we gaan kijken naar de mogelijkheden. We hebben voor Logic4 gekozen omdat echt alles in één oplossing zit. We gebruiken artikelbeheer, CRM, inkoop- en verkooporders, facturatie, goederenontvangst, voorraadbeheer, assemblage, kassa, boekhouding en natuurlijk de webshop. Alleen voor de salarisadministratie en e-mail gebruiken we een ander programma, voor de rest doen we alles met Logic4. We hoeven niet meer te werken met koppelingen, die toch altijd gevoelig zijn. Als aan één kant iets veranderd werd, werkte het niet meer. Daar hebben we nu geen last meer van. Daarnaast blijft de oplossing van Logic4 steeds doorontwikkeld worden. Hiermee zijn we klaar voor de toekomst. We hoeven niet meer over te stappen.”
Na een implementatietraject van ongeveer 5 maanden is Kühlkamp in februari 2017 live gegaan met de bedrijfssoftware van Logic4. De 3 webshops volgden enkele maanden later. Wat heeft het gebruik van de software ze sinds die tijd opgeleverd?
Als tip voor andere organisaties die op zoek zijn naar nieuwe bedrijfssoftware of een nieuw webshopplatform, zegt Lars: “Er zijn misschien 1 of 2 andere partijen die alles in één aanbieden. Maar ga gewoon met Logic4 in zee. Want Logic4 is een prima pakket en dan heb je echt alles in één. Zeker als je online en offline verkoop hebt en dat wil combineren. Dat is wel de toekomst.”
Heb je interesse in een vrijblijvende kennismaking, een prijsopgave of een demo van de software? Of wil je Lars Kühlkamp vragen hoe zij met de software werken? Vul dan je gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!