Praktijkcase JRV Products - Logic4 webshop & bedrijfssoftware
Minder fouten door duidelijke workflow
Eigenaar Alfons Boerdijk vertelt wat de overstap naar Logic4 software heeft opgeleverd.
Minder fouten door duidelijke workflow

JRV Products

JRV Products bestaat al sinds 1976, maar wordt sinds 2008 gerund door Alfons en Marlien Boerdijk. Zij verhuisden het van oorsprong Brabantse bedrijf naar de huidige locatie in Heino. Het assortiment bestaat uit zo’n 30.000 artikelen op het gebied van bevestigingsmateriaal, staalkabels, verankering en gereedschap. Daarmee voorzien ze klanten in met name de industrie en kozijnenbouw, maar ook particulieren van hun bevestigingsmateriaal.

In deze case vertelt Alfons over de overstap van SnelStart en Magento 1 naar de alles-in-één webshop & bedrijfssoftware van Logic4.

Bedrijfsinfo
Techn. groothandel B2B en B2C bevestigingsmateriaal.nl
Software
Logic4 ERP Logic4 Webshop

“Het grootste pluspunt is dat we nu één systeem hebben waar alles naadloos op elkaar aansluit. Wat we in het systeem zetten, zie je gelijk aan de voorkant.”

Alfons Boerdijk eigenaar JRV Products

Geen Magento koppeling meer

“Als ERP systeem gebruikten we SnelStart, die was gekoppeld aan onze Magento 1 webshop. Maar Magento 1 ging ermee stoppen en we moesten over naar 2. Toen hebben we goed om ons heen gekeken naar andere opties”, vertelt Alfons. “Eén van de eisen was om zo min mogelijk koppelingen tussen het ERP systeem en de webshop te hebben. We moesten namelijk voor elk wissewasje met de bouwer van de koppeling om tafel. Bij problemen ging iedereen naar elkaar wijzen en zaten wij dagenlang zonder werkende webshop. Dat wilden we niet weer.”

Op de Webwinkel Vakdagen kwam JRV Products in gesprek met meerdere partijen, waaronder Logic4. Na verder onderzoek en vergelijkende gesprekken is de keuze gevallen op Logic4, met als belangrijkste reden dat alles in één pakket zit.

Nieuwe werkwijze

Zoals altijd met nieuwe software kostte het enige tijd om handigheid te krijgen in het gebruik. Omdat JRV Products niet is aangesloten bij 2BA of EZ-base moesten ze veel productdata zelf invoeren. Alfons zegt hierover: “We hadden een bepaalde manier van werken in het oude systeem, maar elk systeem werkt anders. De grootste klus was om alle technische specificaties op de juiste plek in het systeem te krijgen. Ook hadden we in het oude systeem de minder gangbare artikelen op €0 inkoopprijs staan. Dat kan in Logic4 niet, omdat dan de boekhouding niet meer klopt. Mijn tip voor andere bedrijven die overstappen naar Logic4 is dus om te zorgen dat alle artikelen en andere info 100% accuraat is voordat je live gaat. Het systeem dwingt ons om nauwkeuriger en beter te werken. Het helpt als je de gedachte erachter snapt.”

Betere workflow in het magazijn

Die nieuwe werkwijze is ook terug te vinden in het magazijn, waar JRV Products nu gebruik maakt van labels, barcode scanning en aparte pick- en pakbonnen. “Nu we met Logic4 werken zien we een duidelijk onderscheid in onze workflow. Langzaamaan merken we steeds meer voordelen ervan. Op basis van klantvragen optimaliseren we de workflow verder. Bijvoorbeeld door eigen stickers op verpakkingen te plakken met daarop een artikelcode, EAN code, locatie en korte omschrijving. Zo kan de klant het bij de levering gemakkelijk vergelijken met de pakbon. Het systeem biedt de mogelijkheid om dat soort labels aan te maken. En doordat we met de scanner werken is de kans op fouten veel kleiner. Dat kon in het verleden niet.”

Voorraad op de webshop

In de webshop van JRV Products, www.bevestigingsmateriaal.nl, is per product te zien of het op voorraad is. Ze hebben bewust gekozen om geen exacte aantallen te noemen. Alfons: “We hebben ervaren dat klanten sneller afhaken als er precieze aantallen staan. Daarom staat bij producten ofwel ‘Op voorraad’, ofwel ‘Levertijd 2-4 werkdagen’. Om het niet te ingewikkeld te maken houden we die schatting aan. Bestellen klanten van een product meer dan wij zelf op voorraad hebben, dan zien ze in de winkelwagen de levertijd verspringen. Op die manier bestellen ze meer.”

De logistieke afhandeling wordt gedaan door DHL, waarmee Logic4 een integratie heeft. Ook bezorgt JRV Products zelf binnen een straal van 20 km bij een aantal vaste klanten.

Deze 15 must-haves mogen niet missen in jouw groothandel webshop!

Ontvang whitepaper >

Specifieke B2B & B2C functies

De combinatie van B2B en B2C verkoop wordt steeds populairder onder groothandels. Bij JRV Products komt momenteel zo’n 10-20% van de omzet vanuit particuliere klanten. Volgens Alfons is het goed te combineren. Orders komen via de webshop in het systeem te staan, maar ook via telefoon en e-mail. Webshopbezoekers kunnen kiezen of ze de prijzen inclusief of exclusief btw willen zien. En als bestaande klanten met een geldig btw nummer zijn ingelogd in de webshop, zien ze de prijzen met de voor hun bedrijf afgesproken kortingen. “Voor een aantal klanten hebben we speciale afspraken over nettoprijzen. De korting is afhankelijk van het verbruik en de omzet. Dat is ook een systeem dat goed werkt in Logic4”, aldus Alfons.

Voordelen van Logic4

  • Alles naadloos aan elkaar bevestigd
    “Het grootste pluspunt is dat we nu één systeem hebben waar alles naadloos op elkaar aansluit. Wat we in het systeem zetten, zie je gelijk aan de voorkant.”
  • Gemakkelijk artikelen op de webshop tonen
    “Niet alle 30.000 artikelen in het pakket staan ook actief op de webshop. Je kunt eenvoudig een vinkje aanzetten om dingen op de webshop te tonen. Dat is prettig.”
  • Duidelijke workflow
    “De software dwingt ons om nauwkeuriger en beter te werken. Je kunt het niet omzeilen, omdat alles invloed heeft op elkaar. In het begin lastig, maar nu echt een voordeel.”
  • Minder fouten door barcode scanning
    “Het systeem biedt mogelijkheden om zelf labels met barcodes te maken. Doordat we met de scanner werken is de kans op fouten veel kleiner.”

Internet wordt steeds belangrijker

Omdat het bedrijf bij de overname in 2008 al een bestaande klantenkring had, konden ze een vliegende start maken. Sindsdien is JRV Products gestaag verder gegroeid. “De omzetgroei is redelijk constant. We hebben dit jaar een 4e werknemer aangenomen. Verder zijn er plannen om onze loods van 600 m² sterk uit te breiden. Het magazijngedeelte willen we verdubbelen. Hopelijk krijgen we daarvoor een vergunning van de gemeente”, vertelt Alfons over de toekomstplannen.

“Op commercieel gebied willen we ook doorgroeien. We monitoren continu welke artikelen goed lopen. Zo kunnen we het assortiment verbreden op basis van de vraag in de markt. En meer specifieke wensen invullen op klantniveau. Klanten stellen steeds hogere eisen op het gebied van kwaliteit van producten, verpakking en logistiek. En internet wordt steeds belangrijker voor onze groei. Logic4 is daarin een belangrijk onderdeel.”

Ook de magazijn flow verbeteren?

Maak kennis met de mogelijkheden van Logic4 alles-in-één webshop en bedrijfssoftware. Vul het formulier in en ontvang een vrijblijvende online demo.

Zoek door onze site
Demo aanvragen