GEJE Truck Hydraulics is een groothandel in hydraulieksets voor laad- en lossystemen van vrachtauto’s. Truckdealers en carrosseriebouwers vormen hun doelgroep. In 2002 is het bedrijf opgericht door eigenaar Gert-Jan Zuidema. Na een voorzichtige start zijn de ontwikkelingen de laatste jaren hard gegaan. Voor hun aanhoudende groei wonnen ze in 2015, 2016, 2017 én 2018 een FD Gazellen Award. In 2018 kwam René Nagelhout het achtkoppige team versterken als commercieel en operationeel directeur. In deze case vertellen Gert-Jan en René over GEJE en de overstap van SnelStart en afzonderlijke pakketten voor CRM, webshop en managementinfo naar Logic4 alles-in-één software.
Waar concurrenten vaak een heel breed aanbod hebben, heeft GEJE zich gespecialiseerd in hydrauliek voor het laden en lossen van vrachtauto’s. René vertelt: “Wij zijn dé specialist in Nederland. Ons bedrijf is een groothandel met een webshop, maar wel een groothandel met kennis van het product en de toepassing hiervan in de praktijk. Het is belangrijk dat wij weten wat de klant ervaart als ze met onze spullen werken.”
“Alle componenten die de klant nodig heeft, leveren wij op maat”, aldus eigenaar Gert-Jan. “Als er iets besteld wordt, is het de volgende dag in huis. Dat komt doordat wij zorgen dat ons voorraadbeheer klopt. Waar klanten bij anderen geconfronteerd worden met lange levertijden, hebben wij het gewoon in ons magazijn liggen. Doordat wij passende oplossingen bieden zorgen we ervoor dat onze klant minder tijd kwijt is met de montage.”
De belofte dat klanten hun bestelling de volgende dag of zelfs al ‘s nachts ontvangen, wordt waargemaakt door een soepel orderproces. René legt uit hoe ze dat doen: “Wij maken gebruik van zogenaamde ‘recepten’. Met codes kunnen we gemakkelijk bepaalde hydraulieksets samenstellen in een offerte. Door het werken met templates en het inpassen van deze recepten is het een mooi gestroomlijnd proces. Met steeds minder handelingen kunnen wij op die manier uitgebreide offertes maken.”
Voorheen ging orders verwerken stukken moeizamer. “We werkten met SnelStart voor ERP en boekhouding, gekoppeld met een afzonderlijk CRM-pakket, webshop en managementinfo-tool. Omdat het ERP pakket beperkt was, waren die koppelingen nodig. Mede daarom wilden wij de overstap maken en een meer geavanceerd ERP systeem implementeren”, aldus René. Vanuit zijn ervaring met grotere backoffice- en frontofficesystemen deed hij uitgebreid onderzoek in de markt. Uiteindelijk kwam GEJE uit bij Logic4. “Een goede combinatie, want Logic4 sluit goed aan bij de dagelijkse praktijk van GEJE.”
Op de lijst met eisen aan het nieuwe ERP systeem stond onder andere het goed vastleggen van productspecificaties, koppelen van documentatie aan artikelen en de koppeling met CRM en webshop. Op die manier moest er nog maar eenmalig informatie ingevuld worden. Een andere wens was uitgebreide filters en selectiemogelijkheden in de webshop. Dat was nodig om online stappen te maken en meer klanten via de webshop te laten kopen.
Toen GEJE in september 2018 live ging met hun nieuwe webshop, kwam ongeveer 3% van de orders vanuit de webshop. Binnen een jaar tijd is dat verhoogd naar 11% online orders. Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen? René: “Om de nieuwe website te introduceren hebben we een ‘verhuisbericht’ gestuurd naar onze klanten. In de enveloppen zaten sleutels met ons logo. Onze buitendienst ging vervolgens langs met een gereedschapskist. Paste de sleutel, dan werd de klant uitgenodigd voor een zeildag, de ‘verliezers’ kregen een ander leuk cadeau. Zo hebben we attentiewaarde gecreëerd. Het CMS systeem in Logic4 leent zich goed voor het eigenhandig opzetten van dit soort acties waarbij online en offline samenkomen.”
Orders vanuit de webshop of kassa overtypen in de backoffice? Tijdrovend en inefficiënt. Lees in deze whitepaper over de 5 grootste uitdagingen rondom ordermanagement en de 4 belangrijkste voordelen van een OMS.
Ontvang whitepaper >Het liefst wil GEJE dat klanten meer orders via de webshop plaatsen. “Online bestellen zorgt voor de hoogste efficiency, maar niet al onze klanten kunnen gemakkelijk achter een pc kruipen om te bestellen. Uiteindelijk zijn het met name de inkopers en magazijnmedewerkers waarop we ons richten met de website. Het mooie van Logic4 is dat we kunnen zien wat klanten online en offline inkopen bij ons. Ook bezoekverslagen en telefonisch contact leggen we vast in het CRM, dat blijft voor ons belangrijk.”
Naast het CRM maakt GEJE veel gebruik van de functies voor offertes, orders en de financiële administratie. Alle medewerkers werken met de software van Logic4.
Zet je als groothandel je volledige assortiment mét prijzen online, of scherm je het af? Die afweging vinden veel groothandels lastig. René: “Bij ons staat een groot deel van het assortiment online. Een offerte aanvragen kan zonder inlog, maar als je wilt bestellen moet je inloggen. Wij zijn bewust bezig met wat wel en niet op de webshop staat. Producten die weinig verkocht worden staan er wel op, maar met de prijs op aanvraag. Zo is het artikelbeheer voor ons goed bij te houden. Natuurlijk kijken we ook naar concurrenten, zoals specifieke online leveranciers van hydrauliek. Hoe positioneren zij zich? Bieden zij iets aan dat wij niet doen? Hoe helder kun je alles vinden? Daarmee kunnen wij onze website weer optimaliseren.”
GEJE blijft aandacht besteden aan het gebruik van Logic4 software. Een paar keer per jaar praat een consultant ze bij over nieuwe mogelijkheden. “Qua implementatie en gebruik van de standaardprocessen zijn we best ver”, aldus René. Over hun plannen voor de toekomst: “We willen naar een model waarbij de klant via de website zelf een ‘configurator’ gebruikt. Hij vult het merk en type vrachtauto in, wat er moet worden aangestuurd, etc. Het systeem helpt dan om de set samen te stellen. Ook dan heeft de klant het een dag later in huis.”
Gert-Jan sluit af: “Onze klanten ervaren dat het lastig is om gekwalificeerde mensen te vinden. GEJE biedt daarom niet alleen een passende oplossing, maar levert ook standaard montage-instructies. Wij vinden dat iedereen een hydrauliek set moet kunnen monteren op een vrachtauto. Daarom willen wij een plug and play oplossing aanbieden, een soort IKEA pakket. Dat is er nu nog niet, maar we werken er hard aan om dat te realiseren.”
Is jouw groothandel net als GEJE toe aan de volgende stap? Misschien is Logic4 ERP & Webshop wel die ene missende schakel. Neem contact met ons op, deel jouw ambities en we kijken samen hoe we die waar kunnen maken!