ESKA Filtertechniek is een jonge en dynamische groothandel uit Rotterdam, in 2009 opgericht door eigenaar Dave Kroezen. De inkoop en verkoop van luchtfilters voor de woningbouw, utiliteit en industrie is het belangrijkste speerpunt. Maar daarnaast hebben ze zelf ook een productielijn voor filters. Het bedrijf stapte een aantal jaar geleden over van AGP en Magento naar Logic4 voor hun bedrijfssoftware en webshop. In deze case vertelt Dave over zijn bedrijf en zijn ervaringen met de software.
Dave Kroezen is een echte ondernemer. Zijn verhaal vertoont typische gelijkenissen met dat van andere ondernemers – waaronder Logic4’s eigen directeur, Danny Nijland. Op jonge leeftijd startte Dave al een eigen schoorsteenvegersbedrijf samen met een vriend. Zo kwam hij in aanraking met ventilatie, luchtfiltering en de problemen die het kan opleveren als er niet genoeg aandacht aan wordt besteed. Niet veel later werd hij door een kennis ingeschakeld om luchtfilters te leveren voor diens horecazaak. Dat was de start van ESKA filters. Toen niet alleen de kelderbox, maar ook de garage en woonkamer te klein werden voor alle opslag, is Dave verhuisd naar zijn eerste bedrijfspand. Sinds die tijd is ESKA gegroeid naar een goedlopende onderneming waar in totaal 8 mensen werken.
Dat typische gevoel van zakendoen met een klein bedrijf is wat klanten heel erg waarderen in ESKA – en dat wil Dave ook zo lang mogelijk vasthouden. Hij vertelt: “De economische crisis was voor veel bedrijven een moeilijke tijd. Maar voor mij was het juist dé kans om grotere klanten te benaderen. Als relatief kleine onderneming konden wij het toen niet van de grote concurrenten winnen op verkoopmarges, maar wel op scherpe inkoopprijzen. En daarnaast konden wij – en kunnen we nog steeds – een superservice leveren. Andere bedrijven zijn alleen op werkdagen tussen 9 en 5 bereikbaar, daarna gaat de tent dicht. Bij ons kunnen klanten in principe 24 uur per dag, 7 dagen in de week terecht. Soms hebben klanten op zondag filters nodig, bijvoorbeeld voor de reparatie van brandschade. Dan kunnen wij dat leveren.”
Waar sommige groothandels hun doelgroep uitbreiden en ook rechtstreeks aan de eindgebruiker gaan leveren, heeft ESKA er juist voor gekozen om de B2C tak af te stoten en zich vol te richten op de B2B markt. Dave licht toe: “Voorheen richtten we ons op zowel B2B als B2C. Niet zozeer op particulieren, maar bijvoorbeeld wel VvE’s. Maar die groepen vragen echt een andere benadering. Particulieren willen veel meer geadviseerd worden, daar praat je heel anders mee dan met installatiebedrijven die de markt goed kennen. Dus nu leveren we voornamelijk aan bedrijven, van ZZP’ers tot ziekenhuizen en grote installatiebedrijven.”
E-commerce is niet meer alleen op consumenten gericht. Groothandels die achterblijven met hun webshop worden door de concurrentie voorbij gestreefd. Lees aan welke must-haves jouw groothandel webshop moet voldoen.
Ontvang whitepaper >“Het gaat om een stukje vertrouwen en de band die je met een klant hebt”, aldus Dave. “Wij denken vanuit service. Naast kwaliteit en een goede prijs staat dat voor de klant op een centrale plek.” Die insteek blijkt een succesformule. ESKA mag grote namen tot haar klantenkring rekenen, waaronder McDonalds, Burger King, FEBO en Feenstra. Die laatste is al vanaf het begin van ESKA een trouwe klant. “Feenstra is één van de grootste installatiebedrijven voor de woningmarkt in Nederland. Wij nemen een heleboel werkzaamheden voor hen uit handen; productie, verpakking, verzending en het retourtraject. Het is natuurlijk niet zomaar dat wij al zo lang leverancier voor hen zijn. Dat komt omdat wij net een stapje meer zetten voor de klant dan anderen doen.”
Ieder groeiend bedrijf komt op een gegeven moment in een fase waarin belangrijke keuzes gemaakt moeten worden; hoe gaan we onze bedrijfsprocessen professionaliseren, wat is daarvoor nodig van onze mensen, en hoe richten we onze systemen zo in dat er grotere volumes verwerkt kunnen worden met een zo klein mogelijke foutmarge? Het schakelen tussen verschillende mensen, systemen en processen werd een aantal jaar geleden ook voor ESKA een uitdaging. “Voorheen hadden we vier verschillende systemen; voor het magazijn, voorraadbeheer, boekhouding en webshop. Doordat we continu met elkaar moesten schakelen, werden er regelmatig fouten gemaakt. Als iemand bijvoorbeeld op maandagochtend de voorraad niet afboekte, ging dat verderop in het proces ook mis. Daarnaast was het lastig om orders van een jaar geleden terug te vinden. Als het logistieke proces continu zij-ingangen heeft, kun je niet groeien.”
Dave ging op zoek naar een alles-in-één applicatie en kwam al snel bij Logic4 terecht. “Vaak heb je een boekhoudpakket gekoppeld aan een webshop, maar ik was het nog niet eerder tegengekomen dat je een alles-in-één pakket hebt met daarin ook nog de webshop geïntegreerd. De oplossing van Logic4 is best uniek. Nu hebben we alles in één, waardoor alle werkzaamheden veel makkelijker worden.”
ESKA is in totaal zo’n driekwart jaar bezig geweest om de nieuwe software compleet in te richten. “Je moet vanuit de bestaande pakketten alles anders inrichten met artikelnummers, beschrijvingen, etc. Dat neemt veel tijd in beslag. Het bedrijf staat natuurlijk niet stil, je moet ondertussen door blijven draaien. Sinds we met Logic4 werken gaat het heel anders dan voor die tijd. We zien dat het voor onszelf heel veel werk scheelt en dat het voor onze klanten 10x makkelijker is. We laten onze grote vaste klanten hun bestellingen invoeren via het webportaal. Bijvoorbeeld Feenstra, die kan nu vanuit al hun vestigingen online orders inschieten. Dat kan om 1 filter gaan, maar ook om 1000 filters. Voor ons kost dat evenveel tijd om te verwerken. De order wordt gelijk klaargezet in het magazijn en het is binnen no time onderweg naar de klant. De PostNL integratie is daar een belangrijke schakel in. Ook is de orderhistorie gemakkelijk terug te vinden, zowel in de backoffice als in het klantportaal. Niemand is meer onnodig tijd kwijt om dingen terug te zoeken. Zo is het gehele inkoopproces voor onze klanten geautomatiseerd!”
Een alles-in-één pakket brengt je het meeste voordeel als je alle onderdelen ervan gebruikt. Dat heeft ESKA ook ervaren. Zij gebruiken onder andere de functies voor inkoop, voorraadbeheer, magazijn, productie, orderverwerking, boekhouding en de webshop. Alle andere pakketten konden dus de deur uit. “We waren eerder bezig met een Magento webshop. Dat heeft heel veel geld gekost. Natuurlijk kost Logic4 ook geld, maar als je alle kosten van de losse pakketten die we eerder gebruikten bij elkaar optelt, zijn we nu goedkoper uit. Daarnaast is het gemak dat de software oplevert een belangrijke reden waarom we voor Logic4 gekozen hebben. We hebben nu een centraal systeem waarmee je in principe niet meer van je werkplek af hoeft. Het is een wereld van verschil.”
Wat gaat er in de toekomst nog gebeuren? Dave vertelt over zijn plannen: “Groeien, groeien, groeien. The sky is the limit! We gaan Logic4 verder integreren in het bedrijf, onze klanten aansturen om niet meer op de traditionele wijze te bestellen en vanuit die positie als een olievlek verder groeien. We willen geen losse flodders pakken, maar altijd dezelfde service blijven leveren. Uiteindelijk willen we alles veroveren!”
Ten slotte een tip voor andere organisaties die op zoek zijn naar een nieuwe webshop of bedrijfssoftware. “Een algemene tip is om goed te kijken wat je nodig hebt en wat je zoekt. Het softwarepakket moet passen binnen je bedrijf, want overstappen naar nieuwe bedrijfssoftware heeft wel impact. Je moet geduld hebben en er zelf veel tijd instoppen. Sommige bedrijven nemen daarvoor externen in de hand, maar dat is helemaal niet slim. Je moet die mensen alsnog instrueren en controleren. Dan kun je het net zo goed zelf doen. Als het uiteindelijk staat, ga je daar ook de vruchten van plukken. Dat is super.”
Heb je interesse in een vrijblijvende kennismaking, een prijsopgave of een demo van de software? Vul dan je gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op om je vragen te beantwoorden!