Biologische cosmetica en duurzame producten voor het hele gezin. Dat is waar Biocare voor staat. Biocare Products is exclusief importeur en distributeur van 7 merken, waaronder Green People en SuperBee Beewraps. Met laatstgenoemde staan ze in de KvK Innovatie Top 100. Daarnaast draait de consumentenwebshop biocare-online.nl op volle toeren, met een gemiddelde klantbeoordeling van een ruime 9. Eigenaresse Suzanne Smal startte vanuit haar passie voor ‘groene’ huidverzorging en bouwde haar bedrijf in 5 jaar tijd uit tot een veelzijdige en zeer succesvolle onderneming met 8 werknemers. Haar man Erik is sinds dag 1 betrokken bij Biocare en zit sinds juli 2018 ook fulltime in het bedrijf. “Alles is in de laatste drie jaar op z’n plek gevallen.”
Suzanne vertelt hoe het allemaal begon: “Van origine ben ik huidtherapeute. De producten die ik vanuit de salon verkocht wilde ik op een gegeven moment ook online verkopen. Eén van die merken, Green People, bleek in Nederland nog niet vertegenwoordigd te zijn. Ik vond het zonde dat het hier niet in winkels beschikbaar was. Toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en het merk benaderd om distributeur te worden voor Nederland.”
Het eerste verkooppunt werd na ongeveer 3 maanden vastgelegd. Het tweede volgde daarna snel. “Een nieuw merk – de LadyCup, een duurzaam product voor vrouwen – bleek nog nergens verkocht te worden binnen de Benelux. Wat marktonderzoek en 3 dagen verder dacht ik: ‘We doen het gewoon’. Wij zijn hier toen exclusief distributeur van geworden. De LadyCup lag al snel bij Ekoplaza, een biologische supermarkt. Dat heeft de groothandel een enorme boost gegeven.” Inmiddels liggen de merken van Biocare bij 147 verkooppunten in de schappen. Dat vraagt een strakke organisatie.
Zo’n 70% van de omzet komt vanuit de groothandeltak, de resterende 30% vanuit de consumentenshop. Suzanne vertelt hoe ze B2B en B2C combineren: “Het zijn twee bedrijven: Biocare Products en Biocare Online. Beide takken vragen een andere aanpak. Consumenten moeten bijvoorbeeld direct online betalen, bij de groothandel is dat niet van belang. Wel putten we uit één voorraad.”
Van ieder merk heeft Biocare het complete assortiment op voorraad. “Als we met een merk starten, dan starten we met alles”, aldus Suzanne. “We hebben goed contact met onze leveranciers. Voordat we iets op de markt zetten willen we weten of we hetzelfde idee hebben over het merk en of we de juiste partner zijn voor elkaar. Wij zouden nooit met een fulfilment partner willen werken. Ik wil namelijk de producten door mijn handen laten gaan en dan is het enorm pluspunt als je makkelijk je eigen magazijn in kunt duiken. Ook omdat we onze eigen marketing doen.”
Net zo succesvol worden online als Biocare? Lees dan in deze gratis whitepaper welke 15 elementen onmisbaar zijn voor jouw groothandel webshop.
Ontvang whitepaper >Deze aanpak heeft gezorgd voor een exponentiële groei de afgelopen jaren. Met veel handmatig werk tot gevolg. “Voorheen werkten we met CCVshop, Excel-lijstjes en een apart boekhoudprogramma. Orders moesten we handmatig afboeken. Niet normaal, wat een werk. We waren al lange tijd op zoek naar iets anders en konden maar niks vinden. Toen we in eerste instantie in contact kwamen met Logic4 hebben we het afgeketst omdat de investering te hoog was. Daarna hebben we ongeveer 10 partijen langs laten komen, maar niks paste echt. Op een gegeven moment kwam het inzicht: Waar willen we over 2 jaar staan en wat hebben we nodig om daar te komen?”
Na dat inzicht hebben ze Logic4 alsnog uitgenodigd. Er was meteen een match. “Logic4 kan ons helpen om naar een hoger level te komen. Dan moet je de investering gewoon maken. Ook hadden we een goede klik met de personen om tafel”, vertelt Suzanne over de keuze voor Logic4. “In het hele proces hebben we niet één keer getwijfeld of we wel een goede keuze hadden gemaakt. Elke keer wanneer je het systeem beter leert kennen zijn er momenten waarop je denkt ‘Wat gaat het toch zoveel makkelijker nu’.”
Als tip voor andere bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe software zegt ze: “Kijk niet naar de investering, maar kijk naar welk programma je nodig hebt om je doelen te bereiken. Dan maak je nooit een foute keuze.”
“Door Logic4 begin ik eindelijk weer rust in mijn hoofd te krijgen. We hebben 1,5 jaar onrust gehad omdat we geen goed systeem hadden om de harde groei aan te kunnen. Aan de ene kant supermooi, maar het is heel fijn dat we nu eindelijk weer kunnen gaan bouwen in plaats van achter de feiten aanlopen. Dingen doen die we leuk vinden; verkoop, marketing, video’s maken, met onze merken naar beurzen in Nederland en België, vaker PR events organiseren. Dat zijn de leuke dingen van ondernemen.”
Biocare staat nog lang niet aan de top van haar succes. Ook al is ‘de markt’ klaar voor meer biologische producten, het blijft hard werken. “Een bedrijf dat groeit gaat nooit vanzelf. Uiteindelijk willen we naar een pakket van 10 merken die we importeren en distribueren, waarbij we bekendheid hebben binnen de Benelux. Het doel is ook om voor een van onze merken merkeigenaar te worden voor Europa. Dit alles is heel bijzonder en supergaaf om mee te maken. 15 jaar geleden had ik dit nooit gedacht, maar durf nu toch wel hardop te zeggen dat ik ondernemer ben.”
Ben jij, net als Suzanne, klaar met Excel lijstjes en verschillende programma’s voor webshop en boekhouding? En wil je meer weten over het gemak waarmee je B2B en B2C combineert binnen Logic4? Vertel ons waar jij naartoe wil en we kijken samen hoe wij je daarbij kunnen helpen.