Wat zijn de voordelen van ordermanagement?
De voordelen van een goed geïmplementeerd Order Management Systeem werken als een olievlek door in de hele organisatie. Verbeteringen op aparte onderdelen zorgen samen voor gestroomlijnde werkprocessen en een algeheel efficiëntere bedrijfsvoering.
1. Meer duidelijkheid
Een OMS dicht het gat tussen de verkoopmedewerkers ‘buiten de deur’, het magazijn en de backoffice. Jij en jouw medewerkers krijgen beter inzicht in de orderstromen die vanuit verschillende verkoopkanalen binnenkomen (balie/winkel/showroom, webshop, telefoon, verkopers, etc.) en wat dat doet met de voorraad. Het schept duidelijkheid over de status van verzendingen, zowel voor jezelf als voor de klant.
2. Hogere efficiëntie
Er worden minder fulfillment fouten gemaakt, er raken geen orders meer kwijt en verzendingen lopen nog slechts zelden vertraging op. Met een OMS worden orders op tijd en volgens afspraak verzonden. Alle medewerkers kunnen doen waar ze goed in zijn, in plaats van zich bezig te moeten houden met het oplossen van fouten.
3. Betere klantrelaties
Alle gegevens van klanten en bestellingen staan in één centraal systeem. Retouren en terugbetalingen kunnen dus vlot afgehandeld worden. Bij voorkeur kan de klant zelf ook, via een inlogsysteem, zijn gegevens en bestellingen inzien. Mocht er toch eens iets mis gaan, of een klant heeft vragen, dan kun je hierop snel antwoord geven. Dat zorgt voor een verbeterde klantrelatie.
4. Hogere winstmarge
Doordat er efficiënter gewerkt wordt en minder kans op fouten is, zullen de gemiddelde orderkosten en voorraadkosten omlaag gaan. Het orderproces wordt winstgevender. Zo houd je, zonder hogere prijzen te vragen, onderaan de streep toch meer over.